LET OP!
Vanaf nu is de Sint-Annastraat een fietszone geworden.
Je mag met de auto een fietszone inrijden, maar je mag er niet sneller rijden dan 30 km/u.
Ook snelle fietsers moeten zich aan de limiet van 30 km/u houden.
In een fietszone mag je met de auto of andere motorvoertuigen geen fietsers inhalen.
In een fietszone is de snelheid beperkt tot 30 km/u. Dat geldt voor al het verkeer, ook voor de fietsers zelf dus. De snelheidslimiet geldt altijd, dus ook als er geen fietser te zien is.
Fietsers mogen er de hele breedte van de rijbaan gebruiken als het een eenrichtingsstraat is.
De overtreding van het inhaalverbod is een overtreding van de eerste graad. De onmiddellijke inning bedraagt 58 EUR. Bij dagvaarding bedraagt de geldboete minimum € 80.
Het niet-verlenen van voorrang t.a.v. prioritaire voertuigen is een overtreding van de derde graad. De onmiddellijke inning bedraagt € 174. Bij dagvaarding bedraagt de geldboete minimum € 240 en riskeer je een facultatief rijverbod van minstens 8 dagen.
De bestraffing van snelheidsovertredingen in een fietsstraat is afhankelijk van de mate van overschrijding:
– tot 10 km/u te snel: de onmiddellijke inning bedraagt € 53
– overschrijding van 10 km/u tot 30 km/u: de onmiddellijke inning van 53 EUR wordt verhoogd met € 11 per bijkomende km/u
– overschrijding van ten minste 30 km/u: hiervoor zal je een dagvaarding ontvangen. Naast een geldboete van minimum € 80 riskeer je een facultatief rijverbod van minstens 8 dagen.
Deze overtredingen vind je terug in de app onder “Verkeer in fietsstraten”, “Gedrag tegenover prioritaire voertuigen” en de categorie “Snelheid”.

Goed om weten!
Wist je dat er sinds juli 2019 ook een verbod zit op het gebruik van je smartphone op de fiets?
Art. 8.4. van de wegcode is dan ook duidelijk: “8.4. Behalve wanneer zijn voertuig stilstaat of geparkeerd is, mag de bestuurder geen gebruik maken van een draagbare telefoon die hij in de hand houdt.” Er wordt dus geen onderscheid gemaakt tussen automobilisten en andere bestuurders zoals fietsers. De boete is dan ook voor iedereen gelijk: € 174 – daar komt nog een administratieve toeslag van € 8,84 bij.
Bellen op je fiets doe je dus best enkel met je fietsbel, met een gsm kan dit aan een heel duur tarief zijn…

Is jouw fietsverlichting in orde?
Nu het vroeger donker wordt stellen we vast dat er veel van onze spelers op De Nekker aankomen of vertrekken zonder verlichting op hun fiets.
KFC Meise ziet dit liever niet en denk aan de veiligheid van iedereen.
Tijdens de wintermaanden fiets je een groot deel van de dag in het donker. Een goede verlichting is essentieel. Om veilig te fietsen moet je goed zien maar vooral goed gezien worden!

Wat is wettelijk verplicht?
1. vooraan:
– een wit of geel (vast of knipper) licht
– een witte reflector

  1. achteraan:
    – een rood (vast of knipper) licht dat ’s nachts (bij helder weer) vanop minimum100 meter zichtbaar moet zijn
    – een rode reflector
  2. gele of oranje pedaalreflectoren
  3. twee gele of oranje reflectoren tussen de spaken van elk wiel of een witte reflecterende strook op de banden

Moeten de lichten (altijd) vastzitten op je fiets?
Neen, je mag ze ook op je kledij of rugzak of ook handig op je helm bevestigen, zolang ze maar goed zichtbaar zijn.

En denk eraan, zonder fietslicht rijden, kan je een fikse boete opleveren!
Bent je niet in orde met deze regels? De boetes gaan van 58 tot 1380 euro!

Is jouw fiets OK?

LAAT JE ZIEN OF JE BENT GEZIEN!!! EEN VERWITTIGD…